donderdag 20 mei 2010

09. Twin Peaks



Twin Peaks was een serie die begin jaren 90 op de buis was. En eigenlijk is het de enige serie die ik helemaal heb gevolgd, alle 30 afleveringen. Ik was (en ben) een Twin Peaks expert!
Zo dat is er uit. Je hebt hier overigens niets aan en er zal ook bij sollicitaties geen vraag over komen.
Overigens vond ik Fire Walk With Me een stuk minder, geen idee waar die over ging.

The Owls are not what they seem.


Samen met een huisgenoot was ik er helemaal Twin Peaks gek. Zondag de aflevering kijken dan de hele week analyseren en dan op zondag kijken. Eerst: recently in Twin Peaks ... met een korte terugblik en dan begon de muziek (Julie Cruise), pan, pan pan en dan dat treurige onheilspellende intro met die vogel op die tak. Geweldig en alles klopte! Na de aflevering dicussieren en kijken of je alles al doorhad.

In de Vrij Nederland stond dan op woensdag terugblik. En dat dan weer vergelijken: Wat hadden we ook gezien, gemist en vooral welke boodschap hadden we extra gezien.

Het gaat te ver om alle hoogtepunten uit de serie te noemen.
Hieronder zomaar een paar dingen uit Twin Peaks:
De cherrycoke van Madeleine (wel besteld niet gedronken)
De FBI-jas van Cooper (undercover van mijlen ver zichtbaar)
De onnozelheid van Andy (als hij wellicht de vader is)
Het verwisselen van de band (want een spannend shot)
De Tibetaanse flessentruc van Cooper (Alleen Hawk lijkt m te snappen)
De slechtheid van Windom Earle (mooi schaakspel)
En de wazige plantenman (meals on wheels)
De gordijnen van Nadine (geruisloos)
Loglady (you have to ask it)









Ik ga geen verhaalplots geven, geen hints en maar er volgt een Wikipedia leeswaarschuwing.

Allemaal zonde en zinloos, gewoon de dvd kijken zou ik zeggen!

Without Chemicals he points.

Twin Peaks is een zwarte soap met veel verhaallijnen. Het is een kruising tussen gewone relaties en paranormale dingen waabij ook nog een moord moet worden opgelost (seizoen1) en een oude vijand moet worden gepakt (seizoen2). Naast de scenes in het hier en nu, worden veel clues en hints in visioenen, dromen en andere niet echte situaties gegeven. Het is dus bijvoorbeeld ook opletten als Cooper in de kamer met de rode gordijnen is of wanneer de reus zijn hints geeft. Niets is voor niets, toch? Toch mr Lynch?

Ik heb later de serie nog 2 keer teruggekeken. De magie was wel een beetje weg. Als je een serie terugkijkt, wacht je niet een week na een aflevering. Ik keek er een per dag. Daarbij filterde ik alleen de belangrijke verhaallijnen.

Ondanks dat de serie iet wat gedateerd lijkt, is hij toch erg leuk en spannend om te kijken.
Je kunt namelijk achter alles wat zoeken en zoals de ondertitel als is: niets is als het lijkt.

The man in a Smiling Bag.


Twin Peaks zelf is natuurlijk een fictief stadje. Maar er is een leuke site waarin nog gekkere mensen dan ik, naar de filmlocaties zijn geweest en alles hebben opgezocht en gefotografeerd.

Ga hiervoor naar de volgende link
Als je iets met Twin Peaks hebt, is dit echt een aanrader. Een stuk kersentaart erbij en kijken maar.

In 1991 waren er twee groepen, de ene groep die keek en vond het geweldig, de andere vond er niets aan. Dus vindt je er nu (nog) niets aan, niet kijken en ook niet klikken op de link. Je gaat je ergeren ....
 
 
____________________________________________________________

1 opmerking:

  1. Weet je toevallig de precieze periode en de zender waarop het in Nederland werd uitgezonden.

    BeantwoordenVerwijderen