maandag 10 mei 2010

01. 3 april:Toronto Raptors - Philadelphia 76ers 128-123

Zaterdagavond 3 april: ik surf naar www.fan590.com, een sportradiostation uit Toronto, Canada. Zo direct begint een basketbalwedstrijd van de Raptors tegen de Sixers. Omdat ik voor live beelden moet betalen, hoop ik op een spannend radioverslag. Lees een gratis verslag.
Helaas, de Fan590 heeft geen rechten om de wedstrijd via internet uit te zenden.
Wel live op de radio in Toronto. Wat een onzin!, roep ik uit. Snel een korte zoekactie op internet, maar dit levert verder niets op. Dus dan maar naar de NBA-site en dan klikken op Toronto Raptors, het enige Canadese team in de NBA. Dit feit, omdat ze een leuke naam en een leuk logo hebben, maakt de Raptors voor mij en mijn dochter onze favoriet. Wij hebben sinds kort minimale kennis van de NBA, staan overal voor open maar het leek ons leuk een team te kiezen “waar we voor zijn”. Een goede keuze, wij willen namelijk nooit voor de beste zijn. Anders hadden we voor de Lakers, Nuggets, Magic of de Cavaliers moeten kiezen, maar daar hebben we niets mee. Met raptors wel, die zijn “cool”!

Terug naar de wedstrijd ..
Ik heb dus geen beeld, geen audio maar alleen de site van de Raptors_dot_com. Dus geen mooie acties, prachtige layups of vernietigende dunks. Alleen maar de periodiek verversende pagina met de scores.
En … een shout- of chatbox aan de onderkant. Daar verschijnt nog frequenter commentaar op de wedstrijd (met bijhorend ouderwets ICQ-geluid): “Raptors rules” of “ We had a 20 points lead in the game”. Dit commentaar is van echte kenners, tenminste dat vermoed ik.

"Deze analyses" trekken me nog meer dan de ”live-wedstrijd”. En eigenlijk wil ik meedoen, maar heb er ook grote schroom voor. Ik weet niets van de NBA, de regels of zelfs de sportbeleving in de USA en Canada. Na een paar minuten waag ik het erop: snel maak ik een loginnaam (Ivo) en voorzichtig typ ik in het blanco hokje: “I’am from the Netherlands: Is it a good match?” en druk op send …
Even gebeurt er niets en dan verschijnt mijn tekst in beeld. Snel daarna verschijnt eronder: @Ivo: Yes it is. IEMAND HEEFT MIJN VRAAG BEANTWOORD … live in Canada!! Ik hoor er bij!
Dan merk ik dat ik twee dingen aanloop: Er is een vertraging van een paar seconden t.o.v. mijn Canadeese basketballvrienden en mijn engels is niet goed genoeg. Wat ik wil zeggen moet ik eerst vertalen en dat levert nog meer tijdsverlies op.
Ik vraag of ik de wedstrijd ook kan zien/horen en er volgt een kort bevestigend antwoord, waar ik niets mee kan. De gestuurde instructie levert de NBA-betaalzender (internet) op.

Daar wist ik al, maar ik wil gratis kijken …. Je blijft toch Nederlander. Maar “For Free” is kennelijk niet mogelijk. Dan maar weer op de site kijken hoeveel het staat.

Ik kan soms niet wachten met verversen. Niet te snel klikken, anders loopt de site vast, zeg ik tegen mezelf. Het gaat goed, maar ik merk dat ook andere site open, eigenlijk zap ik telkens weg. Net als bij de CL-wedstrijd, als ik ga zitten teleteksten …
De Raptors maken vlak voor tijd gelijk en Chris Bosh en de rest winnen in de extra tijd: 128-123.
Geen idee of het verdiend is, of het een verrassing is of een bijna blamage.

Ik vond het super spannend, het leek wel een beetje op blind dammen. Ik ga meer wedstrijden op deze manier zien!
_______________________________________________________________________________________

Geen opmerkingen:

Een reactie posten