vrijdag 28 mei 2010

10. Ik zie, ik zie wat jij niet ziet: Schepnetbal



Sinds ik ESPN kan ontvangen, is er een (sport)wereld open gegaan. Sporten die ik daarvoor pakweg 1 x in de 4 jaar op tv zag, zijn nu iedere avond te zien. De (sport)wereld wordt groter of juist kleiner, net zo klein als een lcd scherm. Ik zie nu ijshockey en honkbal live op de buis. Ik weet wie er om de Stanley Cup spelen en ik weet of Obama's White Sox gisteren gewonnen hebben. Who cares?! Hiernaast zie ik ook beelden van Nascar en de NFL. Deze sporten kende ik al.

Toch werd ik verrast door een wedstrijd lacrosse. Huh?
Ik zei: ik werd verrast door lacrosse. Lacrosse?
Lacrosse klinkt als een duur Frans modeblad of snelle raceauto, maar niet van dit alles: het is een sport en laat zich omschrijven als schepnetbal.

Het kijken van het eerste potje lacrosse leverde een beetje dezelfde ervaring toen we 30 jaar geleden BBC kregen. Toen keken we voor het eerst live cricket, bowls (met die Edammer kazen) en vooral snooker. Terry Griffiths, Steve Davis, Alex Higgens .... Mooie tijd. Maar de eerste keer lacrosse leverde geen zelfde gevoel op. Ik vind de sport wat te bedacht, verzonnen.

Ik zal eerst even vanuit mijn standpunt zeggen wat lacrosse is. Er wordt gespeeld met 10 spelers per team,  in een veld met twee doelen met cirkels er omheen. Mannen met op schepnetten lijkende rackets die zo de bal overgooien en moeten scoren.

Tuurlijk leg ik het slecht uit en zijn er vast veel spelregels en is het echt wel topsport. Toch? Daarom even lacrosse gegoogled. Wikipedia geeft zowaar veel info en wat blijkt lacrosse is een mengeling van basketbal, rugby, hurling, ijshockey en hockey. Kijk een op YouTube, daar staan filmpjes van wedstrijden. En wat blijkt ..... lacrosse wordt ook in Nederland gespeeld. Wat opvalt is dat de clubs door het hele land ztten, dus het is geen randstad- of studentensport (Emmen, Hoorn, Delft, Maastricht, Amsterdam, Groningen). Ze hebben mooie namen zoals .....Amsterdam Lions, Breda Beavers, Delft Barons, Den Haag Knights, Emmen Highlanders, Enschede Phoenix, Groningen Gladiators, Maastricht Lamas en Rotterdam Jaguars. Het valt wel op de anno's van de club van de 21 eeuw zijn, het is dus een jonge sport in Nederland.
Maar wel al tweede op het Europees kampioenschap lacrosse!
Want in 2008 haalden "we" zilver op het EK in Finland. Oranje verloor de finale kansloos (tenminste, dat denk ik) met 14-4 van Engeland. Die wedstrijd heb ik kennelijk gemist. Maar als Erica Terpstra langs de lijn en op schiphol had gestaan ("Jullie zijn kanjers!"), had de NOS het vast uitgezonden, met commentaar van Hugo Walker ("Technisch goede lacrosser is dat toch ... kijk hier heeft u hem").

Er blijken 3 vormen van lacrosse te zijn: mannen, vrouwen en boxlacrosse. Het verschil tussen de mannen en vrouwen variant is dat de vrouwenvorm een non-contact sport is. De Box-vorm is de indoor versie van Lacrosse. In Nederland zijn mannen en vrouwen competities, de binnenvariant wordt (nog) niet gespeeld.

Andere wetenswaardigheden van lacrosse zijn.
  • Lacrosse stond twee keer op het programma tijdens Olympische Spelen; in 1904 in St. Louis en vier jaar later in Londen. Daarnaast was het nog drie keer een demonstratiesport tijdens de Spelen, waaronder in 1928 in Amsterdam.
  • De sport vindt zijn oorsprong bij de Noord-Amerikaanse indianen. Zij noemden het dehuntshigwa'es (Onondaga taal: 'mannen slaan een rond voorwerp'), da-nah-wah'uwsdi (Oostelijke Cherokee: 'kleine oorlog') of Tewaarathon (Mohawk: 'klein broertje van de oorlog'). Met dit spel trainden zij de jonge mannen van de stam, bereidden hen voor op de oorlog, en vochten zij conflicten tussen stammen uit. Het veld was groot (500 meter tot enkele kilometers lang) en het spel duurde erg lang (twee of drie dagen).
  • In tegenstelling tot Women's lacrosse, mogen mannen de bal wegtrappen, en bedekken met de stick, op voorwaarde dat zij deze niet uit het spel halen (withholding the ball from play) door bijvoorbeeld in hun kleding of in hun pocket te verstoppen. Ook mag de bal niet met de handen gepakt worden. Het spel is snel en vloeiend, en op televisie is de bal soms moeilijk te volgen. In een gemiddelde wedstrijd worden 10 tot 15 punten gescoord.
Bron Wikipedia

Lacrosse is dus ongeschikt voor televisie ..... de kans is klein dat we over een paar jaar met het bord op schoot naar een interland lacrosse kijken. Lacrosse is geen uitzondering, er zijn nog meer onbekende sporten waarvoor ik de tv niet zou aanzetten ...

Een andere onbekende (zinloze, bedachte) sport is Rollersoccer:

Dit is een kruising van voetbal en skeeleren. Wie bedenkt zoiets: voetbal op rolschaatsen??
Rollersoccer kan nooit ontstaan zijn uit liefde voor beweging en sport, maar uit verveling. Wikipedia zegt dat in ons land weinigen deze sport beoefenen. Daar zal een reden voor zijn! Maar er zijn al WK's rollersoccer gehouden.
Ik ken geen zender die dat uitzendt. Maar misschien ben ik te kritisch omdat WIJ het niet bedacht hebben.
Maar dat wordt in Spanje misschien wel gezegd van kaatsen, klootschieten of fierljeppen. Zenden ze de Friese kaatswedstrijden uit in China?
En wordt daar op gegokt op Auke, Tjibbe of Anne? Zouden die sporten ook beoefend worden in bijvoorbeeld Canada of Argentinie? Het zou kunnen wat als de wereld kleiner wordt voor ons dan ook voor de rest van de wereld. Maar ik denk niet dat iemand buiten Nederland live naar de PC zit te kijken.
De wereld mag dan wel kleiner geworden zijn maar niet zo klein.

Zo dan deze blog is weer klaar en nu snel terug naar een spannende wedstrijd tafelvoetbal die ik graag wil kijken ... op Eurosport2 ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten