woensdag 11 augustus 2010

33. Asterix en het geheim van het Nibbixwoud


In Nederland zijn er een flink aantal plaatsen die bij het horen van de naam of het binnenrijden van de plaats direct een associatie hebben. In de Metro van vandaag geven bewoners van De Punt aan, dat ze nog steeds met de treinkaping van 1977 geassocieerd worden. Als ze op vakantie zeggen waar ze vandaan komen, wordt er direct naar deze kaping gevraagd.


Hoewel ik het zelf eigenlijk ook onzin vind, is het ook mijn eerste gedachte bij de naam De Punt. Kan ik niets aan doen.

Er blijven natuurlijk altijd plaatsen die aan historische gebeurtenissen doen denken. Hiroshima, Nagasaki. Ik ben zelf ooit in het plaatsje Oswiecim geweest, het was geen mooie stad. Kan ook niet en je mag het natuurlijk ook geen leuke plaats vinden. Maar wellicht wonen er nu leuke mensen en wordt er op zaterdag gewoon gesport?
 
 
Terug naar Nederland.


Naast De Punt zullen er nog meer Nederlanders zijn die, als ze zeggen waar ze wonen toch een frons of een vraag krijgen over hun woonplaats.

Zo willen de inwoners van Oude Pekela niet gelinkt worden met clowns en willen inwoners uit Oss niet herinnerd worden aan de bommengooier (en weten ze ook niet waar de tovenaar woont!).
Mensen vragen mij ook altijd naar de rellen rond Oud en Nieuw van Culemborg: “Woon je daar nu dicht bij?”

Wellicht kijk je bij een inwoner uit Dodewaard of Borssele toch even of hij licht geeft …
En wat was er ook al weer met Woensdrecht ….
Vraag je aan een Lekkerkerker ook naar dat gif?
En nog directer: zou je gaan zwemmen bij het strand van Nulde? Of kijk je dan eerst goed om je heen?

Er zijn ook plaatsen met een foutieve associatie. In Dokkum is namelijk niet Willem van Oranje vermoord maar Bonifatius en de Rijn komt niet bij Lobith het land binnen maar bij Spijk.

En er zijn plaatsen die we linken aan bekende Nederlanders:


Dalfsen (Erben Wennemars), Lemmer (Rintje Ritsma), St Michielsgestel (Reinier Groenendaal) en Varsseveld (Guus Hiddink).
Maar wie komen er uit: Tiel, Zwolle, Heerenveen of Leiden?

Verder zijn bekende plaatsen waarvan je eigenlijk niet weet hoe ze er uit zien. Ze hebben een andere associatie, zoals Rosmalen (Autotron), Kaatsheuvel (Efteling) en Oegstgeest (Boek Jan Wolkers). Ik ben nog nooit in het plaatsje Kaatsheuvel geweest. Is dat de hoofdstad van het Land van Laaf en Ooit?

Kortom het horen of lezen van een plaatsnaam roept onbewust een gedachte op.

En rij je zo’n plaats binnen dan kijk je toch onbewust om je heen. Ik zoek in Krommenie toch altijd het gebouw van de harmonie.
Kan ik ook niets aan te doen

In de Van Dale staat bij Associatie: het onwillekeurig aangeleerde verbinding van gedachten, voorstellingen e.d. (m.n. als element van de vorming van taal en beeldspraak). Het is dus een soort van aangeleerde verbinding. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Er zijn ook plaatsen waarbij je gaat glimlachen omdat de naam een vrolijke associatie heeft: Denk maar eens aan Lutjebroek, Nibbixwoud of Kudelstaart.
En lach je een beetje?

Niemand heeft mij geleerd dat die plaatsen grappig zijn. Maar ik denk bij Nibbixwoud altijd aan een bos van Asterix ... toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten