vrijdag 24 september 2010

45. Ik dam en drink en doe vaak mal

.

Vandaag is het 14 jaar geleden dat dammer Jannes van der Wal is overleden. Als je nu een foto van het bekijkt, dan lijkt hij op een kruising tussen Giel Beelen en Jan Jaap van der Wal.

Jannes was een heel goed dammer en had veel humor. Zo is een van zijn bekendste citaten: Een dammer praat niet veel. Als hij naar de bakker gaat zegt hij bijvoorbeeld: "Eén brood".
Maar is eigenlijk bekend geworden door 2 optredens buiten het dammen:

Hij liep het NK dammen mis door in de trein in slaap te vallen. Iets dat hij zonder gêne vertelde.



En hij werd ooit geïnterviewd door Mies Bouwman. Mies vroeg hem hoe oud hij was, Jannes sloeg dicht en een stilte van enkele minuten (zo leek het) volgde.
Daarna kwam hij vaker op tv. Hij is bijvoorbeeld ook ooit in klasgenoten te gast geweeest.


Daar waren vooral de opmerkingen dat hij te klein was. Dat ie eigenlijk een freak was, werd niet uitgesproken.
Ook heeft Jannes een carnavalsplaat opgenomen met als titel Janus hou je kanus.


Later in zijn damcarrière begon Jannes zich wel steeds meer te ergeren aan de grote hoeveelheid remises. Schaken werd zijn nieuwe liefde: 'Dammen is werk, schaken is lol.'

In het tv-programma Holland Sport werd in 2006 het eerste museumstuk gepresenteerd in het Holland Sport Museum: de Rijam-agenda uit 1971/1972 van de toen 14-jarige Jannes van de der Wal. Matthijs van Nieuwkerk liet zien dat Jannes toen al geniaal was.

Zelf werd de genialiteit van Jannes bezongen in een nummer van de punkband De Boegies:

Jannes, onze grote held Jannes,
damt niet voor 't geld
Jannes, door slaap geveld

Ik ben Jannes van der Wal
Ze vragen me vaak Hé hé, wat doe jij zoal?
Ik dam en drink en doe vaak mal


Damdamdamdamdam dam
Damdamdamdamdam damdamdam
Damdamdam damdamdamdamdam
Dam damdamdamdamdamdam damdam

Ik ben Jannes van der Wal
Onhandelbaar maar geniaal
Verliezen interesseert me echt geen bal

Ik ben Jannes van der Wal
Alcoholicus, maar niet aan lager wal
Wedden dat ik winnen zal


Ik ben Jannes van der Wal
Ik kom vaak in café De Evenaar
In de hoerenbuurt vlak bij het raam


Jannes overleed op 24 september 1996 aan leukemie.


Na hem is de damsport nooit meer leuk geworden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten