Google is de grootste zoekmachine. Vroeger werd er ook veel gezocht met Altavista, Hotbot, Ilse.nl en Zoek.nl maar Google heeft gewonnen.
Yahoo is de enige die nog wel eens genoemd wordt.
Googelen is inmiddels een Nederlands woord, Yahooën kan ik niet vinden.
Naast het zelfstandig gebruik van Google, kan je nu via het programma adverteren voor je product: Ads door Google. Je hoeft niets te doen, Google scant een (nieuws)bericht en bedenkt daar zelf een advertentie bij. Op basis van de woorden uit de tekst.
Het lijkt natuurlijk een gouden vondst: bouw een programmaatje in bij je nieuwsitems. Laat het naar woorden zoeken en geeft dan een link naar een relevant product. Niet zelf alles doorlopen, nee de promotie gaat vanzelf.
Veel dagbladen zoals de Telegraaf en het AD maken online graag gebruik van Ads door Google.
Voorbeeld: gaat het nieuws over Arjen Robben, dan zie je onder aan een advertentielink met voetbalreizen. Niets aan de hand, goed gevonden.
Maar de gelinkte advertentie kan soms erg grappig, misplaatst of pijnlijk zijn.
Het Ads-programma zoekt immers alleen op trefwoorden.
Dus matchen de advertenties niet altijd bij de toon van het bericht. Bij het nieuws over de vliegramp in Tripoli werd geadverteerd met vliegvakanties en reisverzekeringen. Je kan je kwaad maken dat het ongepast is, maar er zit geen kwaad (persoon) achter. Maar wellicht had de redactie bij dit soort slechtnieuws berichten even de Ads moeten screenen. Maar dat kost weer tijd dus geld.
Aan de andere kant levert het ook wel grappige combinaties op.
- Zo wordt er bij een bericht over de vlaai van Wilders geadverteerd met de melding dat je kunt afvallen;
- Staat er bij een bericht over een nazi-kamp in de tuin een advertentie over bestrating.
- En bij een bericht over de relatie van Eva en Bram volgen adviezen over scheidingen en … advocaten!
Overigens kan je de Ads ook uitzetten, dan wordt het surfen sneller, maar heb je soms wat minder te ergeren of te lachen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten